Klargjør tilhenger

Nov 12, 2021

Gjør hengeren klar for veien

For å sikre at tilhengeren er klar for veien, bør du utføre en standardkontroll før du tar den ut. Selv om det er lite eller stort, må du gå gjennom det grunnleggende, for eksempel lys og dekk.
 
Tilhengereiere bør sjekke tilhengerens sikkerhetsfunksjoner før bruk for å identifisere eventuelle problemer. Enten det er en liten lastetilhenger eller en stor lastebil i skapstil, kontrollene er der for å identifisere vanlige problemer og er en viktig funksjon å ha i alle tilhengere. Tilhenger deler kan gå i stykker, så dette bør ettersees.

Tilkoblingen til hengerfeste

Kontroller først at tilhengeren er godt festet til slepekulen. Dette kan gjøres ved å heve eller senke kulefestet.
Kontroller at sikkerhetskabelen er riktig tilkoblet og at den ikke er skadet eller henger i bakken. Sikkerhetskabelen er der for å bruke parkeringsbremsen på tilhengeren hvis tilhengeren skulle falle av.
Kontroller at kabelen er korrekt tilkoblet, intakt og ikke faller ned i bakken.

Lys

Sjekk alle lysene. Bremselys kontrolleres ved å sette en pinne eller varselstrekant i trykk mellom setet og bremsepedalen.Slå på varsellampene og gå deretter bak og sjekk at alle blinklysene fungerer. På vei tilbake kan du sjekke dekk og felger for skader og ta en visuell sjekk av lufttrykket. Kontroller deretter blinklyset på den andre siden.
 
Sjekk kalesjen for en skapbøyle. Sjekk også at det ikke er snø på taket. Viktig at det er ikke er noe på taket.

Sikring av last

Fest lasten riktig. Bruk riktige stropper for lasten og tilhengeren. Gode stropper som er CE -merket er ikke spesielt dyre, men kontrolleres og godkjennes i henhold til forskriftene. Husk at slitte, solbleke og skitne stropper mister sine egenskaper og i verste fall ikke klarer å holde den angitte vekten.
 
Kontroller at lasten er godt festet. Lastsikringsenheten må tåle 100% av vekten fremover og 50% av vekten til siden og bakover. Husk at den tyngste vekten må være over hjulene/akselen for at kuletrykket skal være riktig. På kjøretøykortet er det beskrevet hva som er riktig for utstyret ditt, vanligvis mellom 50-80 kg. For høyt kuletrykk kan føre til at bilen blir "tung bak", lysene kan blende motgående trafikk, og styre- og bremseegenskapene reduseres betydelig. Hvis kuletrykket er for lavt, vil det ikke være stabilt, og du vil oppleve farligere kjøreforhold som lengre bremselengder, kortere rekkevidde for frontlykter og et økt fare for ulykker. 
 
Fest lasten riktig. Bruk riktige stropper for lasten og tilhengeren. Gode stropper som er CE -merket er ikke spesielt dyre, men kontrolleres og godkjennes i henhold til forskriftene. Husk at slitte, solbleke og skitne stropper mister sine egenskaper og i verste fall ikke klarer å holde den angitte vekten.

Kontroll av bremser

Sjekk bremsene om tilhengeren fungerer bra. Det er mange bremsedeler til tilhengere, og disse kan svikte. Så de bør sjekkes.  Dette er fordi trekkstangen (stangen som forbinder bilen og tilhengeren) har en svart gummibussing. Bremsene på tilhengere er såkalte påløpsbrems, det vil si at "bremsepedalen" til tilhengeren er plassert i muffen. Bremsene vil gå når dette skyves inn av vekten av tilhengeren.. Dette er fordi trekkstangen (stangen som forbinder bilen og tilhengeren) har en svart gummibussing. Bremsene på tilhengere kalles treghetsbremser, ved at "bremsepedalen" til tilhengeren er plassert i hylsen. vil bremsene gå på.
 
Vi kan kontrollere dette på to måter:
 
Kontroller parkeringsbrems.
Dette kontrolleres ved å ha parkeringsbremsen på og kjøre sakte fremover. Da vil du kjenne at hengeren holder igjen.
 
Ta en kontroll av bremser dersom henger har det. Det kan ses ved at draget(stangen mellom henger og bil) har en sort gummi «muffe». Bremsene på hengere er såkalt påløpsbrems, dvs at «bremsepedalen» til hengeren sitter i muffen. Når denne blir presset inn av vekten til hengeren vil bremsene gå på. Dette kan gjøres på to ulike måter.
 
  • Rygg bakover opp en bakke (krever litt vekt i tilhenger)
  • Kjør i 25-30 km/t og stopp raskt. Da skal henger være med å bremse.